[lm-logo] sitehuvud_vä (gå till Aktuellt)sitehuvud_hö (lista med våra leverantörer)

uppdaterad
2014-11-30

1973 Marcussen & Søn
Grote of Sint Laurenskerk ~ Rotterdam, Holland

Hauptwerk Virtual Pipe Organ © 2013 Sonus Paradisi

Historik

St Laurenskerk i Rotterdam är en stor gotisk kyrka som började byggas 1449 och inte stod helt färdig förrän 1525. Över fyrahundra år senare beseglades dess öde i en tysk bombraid den 14 maj 1940 varvid allt förstördes utom ytterväggarna och tornstommen (se detta foto, taget efter bombningen). Efter krigsslutet beslöts att en fullständig restaurering skulle göras, ett arbete som påbörjades 1947 med återuppbyggnad av tornet och 1952 med restaurering av kyrkorummet under de följande sexton åren fram till 1968 då kyrkan återinvigdes.

Kyrkans första orgel var ett 44-stämmigt tremanualigt instrument från 1644, byggt av Hans Goltfuss från Antwerpen. Efter ett drygt århundrade av sedvanligt underhåll och diverse om- och tillbyggnader bestämdes 1790 att den gamla orgeln skulle ersättas med en ny, ett arbete som under de följande decennierna involverade ett flertal orgelbyggare och inte avslutades förrän 1828. En stor utbyggnad till 72 stämmor gjordes 1845 av den då högt ansedda firman Bätz från Utrecht, och det var detta instrument som totalförstördes i maj 1940.

Den stora läktarorgel som idag klingar i St Laurenskerk är ett helt nytt instrument, byggt 1971-1973 av danska Marcussen & Søn i Aabenraa under ledning av Jürgen Zachariassen. Verkuppställningen är i klassisk barockstil liksom utformningen av orgelhuset med dess praktfulla fasad, ritad av arkitekten J W Besemer.

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam (hämta större bild i nytt fönster)

Detta magnifika 85-stämmiga instrument med totalt 7.486 pipor är uppdelat på sex verk: Rugwerk, Hoofdwerk, Bovenwerk, Borstwerk, Chamadewerk och Pedaal. Ovanligt för en orgel av denna verkstorlek är att den är helmekanisk, vilket gör den till en av de största orglarna i sitt slag i Europa. Orgeln har visserligen Barker-maskineri som kan aktiveras vid spel med kopplade verk, men i grunden är den alltså helmekanisk och kan spelas fullt ut utan att detta spelhjälpmedel behöver användas.

Unikt för St Laurenskerk-orgeln är de flerkoriga principalstämmorna. Nästan alla Praestant- och Oktaaf-stämmor har mer än en likstämd pipa per ton. Detta är vanligt förekommande i stora engelska orglar, men då som separata stämmor (t ex Open Diapason 8 No.1 och No.2). För den här typen av orgel är det mycket ovanligt och inte minst på detta sätt, dvs med flera likstämda pipor inom samma stämma (och att här även högre fottal är dubblerade). Detta ger en utsökt vacker svävande klang som är svår att efterlikna med sedvanliga registreringsknep såsom andragande av likartade stämmor med samma fottal.

En annan utmärkande egenskap för St Laurenskerk-orgeln är sammansättningen av dess mixturer, vilka nästan samtliga har ovanligt stort antal kor: Mixturen i Hoofdwerk har 8-10 kor, mixturen i Rugwerk 6-8 och mixturen i Pedaal 10 kor. Även Cimbel i Bovenwerk är ovanlig med både kvart och sext i sin trekoriga sammansättning.

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Spelbordet

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Spelbordet (hämta större bild i nytt fönster)

Även om St Laurenskerk-orgeln i grunden är starkt barockinfluerad är den disponerad så att att den tillåter framföranden av i princip hela orgellitteraturen, från tidig barock till romantik och modernism. Förutom typiska franska rörstämmor finns här ett fristående Chamade-verk av spansk typ, stråkstämmor, ett stort antal rikt differentierade flöjtstämmor, fullt utbyggda principalkörer i både Rugwerk och Hoofdwerk samt ett fullmatat 32-fotsbaserat pedalverk med 20 stämmor, fullständig klangkrona och inte mindre än sex rörstämmor med 32-fots Bazuin som fundament.

St Laurenskerk-orgeln är utan tvekan en av de bästa stora nybyggnationer som Marcussen gjort på senare år. Den har de typiska klangliga egenskaper som kännetecknar denna anrika firmas förnämsta arbeten — bärig men samtidigt slank klang som fyller rummet men aldrig dominerar ens vid fullt verk, briljanta mångkoriga mixturer och en rik uppsättning mjuka, karaktärsfulla flöjtstämmor.

Låt oss få avsluta med en liten påminnelse om Marcussens långa historia — en bild på den vackra firmaskylten så som den såg ut för 150 år sedan. Apenrade är det gamla namnet på den sydjylländska staden Aabenraa till vilken verksamheten flyttades 1830. Firman hade då funnits i 24 år — den grundades 1806 och är idag världens äldsta orgelbyggeri med obruten verksamhet under mer än 200 år.

[bild] Marcussen ~ Firmaskylt 1862 (från bevarat spelbord i Örby kyrka, Sverige)

Marcussen ~ Firmaskylt 1862 (från bevarat spelbord i Örby kyrka, Sverige)

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Virtuellt spelbord

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Virtuellt spelbord (hämta större bild i nytt fönster)

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Förenklad registerdisplay

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Förenklad registerdisplay (hämta större bild i nytt fönster)

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Registerdisplay

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Registerdisplay (hämta större bild i nytt fönster)

[bild] 1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Kontrolldisplay

1973 Marcussen, St Laurenskerk, Rotterdam ~ Kontrolldisplay (hämta större bild i nytt fönster)

Disposition

Dispositionen omfattar totalt 85 stämmor inklusive Chamade-verk av spansk typ
som spelas från tredje manualen (inkopplas med registerandraget Chamade aan).
I den virtuella versionen kan Chamadewerk kopplas även till Manual IV.

Helmekanisk traktur och registratur med Barker-maskin som extra spelhjälpmedel
för trakturen (inkopplas med trampa).

Manualomfång C–g3, pedalomfång C–f1. Stämning a1=440, liksvävande.

DISPOSITION (85)

  • Rugwerk
  • Manual I
  • Quintadeen 16
  • Praestant 8
  • Holpijp 8
  • Quintadeen 8
  • Octaaf 4
  • Roerfluit 4
  • Quint 2 2/3
  • Octaaf 2
  • Woudfluit 2
  • Sifflet 1 1/3
  • Sesquialter 2-4 st
  • Mixtuur 6-8 st
  • Scherp 4-6 st
  • Dulciaan 16
  • Trompet 8
  • Kromhoorn 8
  • Tremulant
  • Hoofdwerk
  • Manual II
  • Praestant 16
  • Octaaf 8
  • Open fluit 8
  • Quint 5 1/3
  • Octaaf 4
  • Spitsfluit 4
  • Octaaf 2
  • Ruispijp 3-4 st
  • Cornet 5 st
  • Mixtuur 8-10 st
  • Scherp 6-8 st
  • Trompet 16
  • Trompet 8
  •  
  • Pedaal
  • Praestant 32
  • Octaaf 16
  • Open Subbas 16
  • Gedekte Quint 10 2/3
  • Octaaf 8
  • Gemshoorn 8
  • Roerquint 5 1/3
  • Octaaf 4
  • Koppelfluit 4
  • Nachthoorn 2
  • Dwarsfluit 1
  • Ruispijp 5 st
  • Cornet 3 st
  • Mixtuur 10 st
  • Bazuin 32
  • Bazuin 16
  • Fagot 16
  • Trompet 8
  • Trompet 4
  • Zink 2
  • Bovenwerk
  • Manual III (SV)
  • Gedekt 16
  • Praestant 8
  • Baarpijp 8
  • Roerfluit 8
  • Viola di Gamba 8
  • Viola di Gamba 8 ös
  • Octaaf 4
  • Open fluit 4
  • Terts 3 1/5
  • Roerquint 2 2/3
  • Nachthoorn 2
  • Terts 1 3/5
  • Mixtuur 5-7
  • Cimbel 3 st
  • Bombarde 16
  • Trompette 8
  • Voix humaine 8
  • Clairon 4
  • Tremulant
  •  
  • Chamadewerk
  • Manual III
  • Trompeta magna 16 D
  • Trompeta brillante 8 B/D
  • Trompeta de batalla 8 B/D
  • Clarin fuerte 4 B/D
  • Clarin 2 B/D
  • Orlos 8 B/D
  • Borstwerk
  • Manual IV
  • Gedekt 8
  • Praestant 4
  • Blokfluit 4
  • Nasard 2 2/3
  • Octaaf 2
  • Gedekte fluit 2
  • Octaaf 1
  • Tertiaan 2 st
  • Scherp 4-5 st
  • Regaal 16
  • Kromhoorn 8
  • Regaal 8
  • Tremulant
Stämnotiser

Mixturer (generellt):  st= sterk (antal kor)
Bovenwerk:  SV= Svällverk,  ös= översvävande
Chamadewerk:  D= Diskant,  B/D= Bas/Diskant

Spelhjälpmedel

Koppel
I/II, III/II, IV/II, I/P, II/P, III/P

Övriga spelhjälpmedel
Chamade aan (inkoppling av Chamadewerk på Manual III)
Tremulant på I/Rugwerk, III/Bovenwerk och IV/Borstwerk
Svällare på III/Bovenwerk (balanstrampa)

Anm: Kombinationssystem saknas helt på detta instrument

Inspelningsfakta

Inspelningen är gjord med 24-bits upplösning vid 48kHz, tre releasesamplingar per ton samt separata tremulantsamplingar för flertalet stämmor. Samplesetet finns i kombinerad stereo- och surroundversion med full originalakustik (cirka 6 sekunders efterklang), samt även i en helt torr version (med trunkerad, dvs avklippt, efterklang). Nedan angivna systemkrav avser stereoversionen (för 24-bitsladdning av surroundversionen krävs cirka 60 GB internminne).

Demoinspelningar

Demoinspelningar finns att hämta på:

Sonus Paradisi > Organs > Top Selection > Rotterdam > Demos

Systemkrav

Nedanstående datorförslag klarar att köra Rotterdam-orgeln i stereo vid 16-bits upplösning, alla loopar och multireleaser (en översikt av minneskraven finns här). För surroundversionen krävs minst 28 GB internminne vid 16-bits laddning och cirka 60 GB vid 24-bits laddning.

Quad Core PC med XP x64 eller Windows 7/8 Professional
alternativt Mac OS X 10.5 eller högre

Minst 16 GB internminne vid 16-bits laddning i stereo (minst 32 GB för surround)

500 GB HD (7200 rpm SATA3)

Pekskärm (minst 19", upplösning 1280 x 1024)

Hauptwerk Advanced Edition Version 4

Audiointerface (internt ljudkort alternativt USB- eller Firewire-interface)

Lyssningsanläggning (hörlurssystem och/eller närfältsmonitorer)

###

För vidare information och prisuppgifter, maila eller ring 0320-33030 för personlig kontakt.

Leyman Music   Box 40   511 21 Kinna      telefon 0320-33030      kontaktinformation      cookies | webbplatskarta