[lm-logo] sitehuvud_vä (gå till Aktuellt)sitehuvud_hö (lista med våra leverantörer)

uppdaterad
2011-09-22

1732 Andreas Silbermann
Église Abbatiale St Maurice
Ebersmunster, Alsace, Frankrike

Hauptwerk Virtual Pipe Organ © 2011 OrganArt Media

Historik

Église Abbatiale St Maurice i Ebersmunster har mycket gamla anor som klosterkyrka för det Benedektinerkloster som en gång fanns här. Den ursprungliga kyrkobyggnaden förstördes under trettioåriga kriget men kyrkan rekonstruerades och byggdes ut under åren 1709 till 1727 av den berömde barockarkitekten Peter Thumb från Vorarlberg. Orgeln från 1732 är en av Andreas Silbermanns sista orglar bland de 34 han byggde och är till stor del bevarad i sitt ursprungliga skick.

[bild] Andreas Silbermann-orgeln i Ebersmunster ~ Fasaden

Denna berömda Alsace-orgel, som förklarades som Monument Historique år 1971, är en av endast två Andreas Silbermann-orglar som närmast mirakulöst överlevt franska revolutionen och alla krig sedan dess. Kyrkan har med sina storslagna mått (mittskeppet är invändigt 57 meter långt, 20 meter brett och 19 meter högt) en fantastisk akustik som i hög grad bidrar till orgelns klangskönhet.

[bild] Église Abbatiale St Maurice ~ Vy över mittskeppet

Orgeln har 29 stämmor fördelade på tre manualer och pedal och är till utseendet och klangen av fransk typ, med Plein Jeu, Grand Jeu och Jeu de tierce. Pedalen har till skillnad från andra franska barockorglar med sina begränsade pedalverk fullt omfång med Soubasse Ouvert 16 som fundament.

1939 gjordes en omsorgsfull restaurering av Alsace-firman Roethinger. Orgeln så som den klingar idag är resultatet av den genomgripande restaurering som gjordes 1997–1998 av orgelbyggarna Gaston Kern, Yves Koenig och Richard Dott med konsulterna Marc Schaefer och Gilber Poinsot som projektledare.

Detta sena mästerverk av Andreas Silbermann har större omfång och mjukare klang är hans tidigare instrument. Speciellt utmärkande är den klangskönhet som orgelns Cornet och Flûtes uppvisar, och den ovanliga Quarte de Nazard 2 i Grand Orgue ger grundregistreringar en speciell lyster. Sammanfattningsvis kan man säga att detta är en fransk barockorgel med omisskännlig sydtysk prägel vilken lämpar sig lika bra för fransk 1700-talsmusik som för europeisk barockmusik i största allmänhet. Den anses idag vara en av de mest värdefulla historiska orglarna i Europa.

Länkar

[bild] 1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Virtuellt spelbord

1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Virtuellt spelbord
(hämta större bild i nytt fömster)

[bild] 1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Optimerad registerdisplay

1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Optimerad registerdisplay
(hämta större bild i nytt fömster)

[bild] 1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Optimerad registerdisplay med kombinationer

1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Optimerad registerdisplay med kombinationer
(hämta större bild i nytt fömster)

[bild] 1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Registerdisplayer för dubbelskärmvisning

1732 Andreas Silbermann, Ebersmunster ~ Registerdisplayer för dubbelskärmvisning
(hämta vänster respektive höger skärmbild i nytt fönster)

Disposition

Hela pipverket är av Andreas Silbermanns hand utom Montre 8 i Grand Orgue som till en del nytillverkades av Bergäntzel 1812 samt Bombarde 16 i Pedale som insattes av Wetzel 1858. Kyrkorummet har som tidigare nämnts en enastående fin akustik med upp till 5,5 sekunders efterklang.

Stämning: Milt oliksvävande temperatur, a1=392 Hz (s k fransk stämning)
Manualomfång: C–c3, i utökat läge till d3 ("Extended Compass" i Control-skärmen)
Pedalomfång: C–d1, i utökat läge till f1 ("Extended Compass" i Control-skärmen)
Bälgverk: Tre enkelfaltade kilbälgar (Wetzel 1857), lufttryck 78 mm vp.

DISPOSITION (29)

  • Manual I
  • Positif de dos
  • Bourdon 8
  • Prestant 4
  • Nazard 2 2/3
  • Doublette 2
  • Tierce 1 3/5
  • Fourniture III
  • Cromorne 8
  • Manual II
  • Grand Orgue
  • Bourdon 16
  • Montre 8
  • Bourdon 8
  • Prestant 4
  • Nazard 2 2/3
  • Quarte de Nazard 2
  • Tierce 1 3/5
  • Fourniture III
  • Cymbale III
  • Cornet V
  • Trompette basse+dessus 8
  • Clairon basse+dessus 4
  • Voix humaine 8
  • Manual III
  • Echo
  • Bourdon 8 (perm.)
  • Prestant 4
  • Cornet III
  • Trompette 8
  •  
  • Pedale
  • Soubasse ouvert 16
  • Octavebasse 8
  • Bombarde 16
  • Trompette 8
  • Clairon 4
Koppel

Pos–G.O. (skjutkoppel), originalkoppel
G.O.–P, tillagt hakkoppel (valbart till/från i Control-skärmen)

Spelhjälpmedel

Tremblant douce
Tremblant fort (ej i bruk)

Inspelningsfakta

Orgeln spelades in i juni 2009 med mångkanalteknik vid 48kHz och 24-bits upplösning. Samtliga stämmor är inspelade med den speciella multireleaseteknik som utvecklats av OrganArt Media. Alla stämmor är dessutom samplade med det äkta tremulantljudet.

Demoinspelningar

Det finns ett urval preliminära MIDI-demos på OrganArt Medias webbplats:

OrganArt Media > Instrument > Ebersmunster > Demos

Systemkrav

Följande datorsystem rekommenderas för körning av Ebersmunster-orgeln med maximal upplösning, multireleaseloopar och alla tremulantsamplingar (en översikt av minneskraven finns här).

Quad Core PC med XP x64 eller Windows7 64-bit alternativt Mac Pro

8 GB internminne

500 GB HD (7200 rpm SATA3)

Pekskärm (17" eller 19", stöd för dubbla skärmar finns)

Hauptwerk Basic Edition (Advanced Edition rekommenderas)

Audiointerface (ljudkort alternativt USB- eller Firewire-interface)

Lyssningsanläggning (hörlurssystem och/eller närfältsmonitorer)

###

För vidare information och prisuppgifter, maila eller ring 0320-33030 för personlig kontakt.

Leyman Music   Box 40   511 21 Kinna      tel vxl 0320-33030   fax 0320-33045      kontaktinformation      cookies | webbplatskarta