1730 Tobias Heinrich Gottfried Trost
Hauptwerk Virtual Pipe Organ © 2009 OrganArt Media
Historik
Trost-orgeln i Waltershausen med sina 47 stämmor och 6 transmissionsregister är den största barockorgeln i Thüringen. Den är till stora delar bevarad i originalskick från 1730 (cirka 70% av pipmaterialet är av Trosts hand) och är därmed en ovärderlig referens vid framförande av orgelmusik av J S Bach och hans krets. Men orgeln är inte bara en typisk representant för den Thüringska orgelbyggarskolan som Bach väl kände till genom att han verkade i dessa trakter hela sitt liv. Den föregriper också på ett märkvärdigt sätt den romantiska orgeln med ett sekel genom sin grundtonsmättade klang med inte mindre än 12 åttafots labialstämmor av de totalt 39 stämmorna i de tre manualverken.
Orgeln byggdes 1724–30 av Tobias Heinrich Gottfried Trost, men färdigställdes troligen inte förrän omkring 1755 av orgelbyggaren Johann Heinrich Ruppert på grund av konflikter mellan Trost och församlingen rörande orgelns disposition och utförande. Orgeln har inte genomgått några större förändringar genom åren och återfördes 1994–98 till 1730 års originalskick av firma Orgelbau Waltershausen GmbH.
Waltershausen-orgeln är som vi redan har nämnt en typisk representant för den Thüringska orgelbyggartraditionen med tershaltiga mixturer och stämmor som Violonbass, Sesquialtera och Viola di Gamba. Men den går samtidigt långt utöver detta med okonventionella, närmast extrema mensurer i stämmor som Geigenprincipal, Flauto traverse och Vagarr. I kontrast mot deras färgstarka strävhet står utsökt milt intonerade stämmor som Flauto dolce, Flöte dupla och Nachthorn, vilket sammantaget (de mjukt intonerade men ändå pregnanta rörstämmorna inte att förglömma) ger en klanglig palett som saknar motstycke.
Även om man inte vet säkert är det ganska troligt att Bach kände till orgeln i Waltershausen och kanske rentav spelat på den. Vad man däremot säkert vet är att Bach i september 1739 gav konsert på en annan större Trost-orgel, nämligen den då nyss färdigställda 37-stämmiga orgeln i slottskyrkan i Altenburg, och att han därvid uttalade sig i mycket positiva ordalag om den orgelns klangskönhet och hantverksmässiga kvalitet. Detta gör att man på goda grunder kan anta att även Waltershausen-orgeln väl motsvarar Bachs klangideal eftersom båda dessa orglar har samma typ av disposition: grundtonsmättad, gravitetisk klang med rikt inslag av differentierade åttafots labialstämmor, glansfull klangkrona med bara ett fåtal mångkoriga, tershaltiga mixturer och ett kraftfullt pedalverk med 32-fots Posaunen-Baß i botten, förstärkt med transmitterade stämmor från huvudverket.
Här nedan ses det virtuella spelbordet som fotorealistiskt återger originalspelbordets utsökta hantverk med sina dekorativa sniderier och intarsior. Lägg märke till den ovanliga placeringen av registerandrag ovanför notstället!
Originaltext © Helmut Maier ~ Svensk övers/bearb: © 2010 Johannes Leyman
Länkar
1730 Tobias Heinrich Gottfried Trost, Waltershausen ~ Virtuellt spelbord
(hämta större bild i nytt fömster)
1730 Tobias Heinrich Gottfried Trost, Waltershausen ~ Optimerad registerdisplay
(hämta större bild i nytt fömster)
1730 Tobias Heinrich Gottfried Trost, Waltershausen ~ Optimerad registerdisplay med kombinationer
(hämta större bild i nytt fömster)
Disposition
Samtliga stämmor i Oberwerk har samplats i två varianter: med respektive utan tremulant (Vox Humana med sin egen tremulant).
Stämning: Modifierad medelton (femte kommat), a1=466,8 Hz vid 15°C
Manualomfång: C–c3 (utökat läge till f3)
Pedalomfång: C–d1 (utökat läge till f1)
DISPOSITION (totalt 53 stämmor inklusive 6 transmissioner)
- Manual I
- Gedackt 8
- Nachthorn 8
- Principal 4
- Flöte douce 4
- Nachthorn 4
- Gemshorn 4
- Spitz-Qvinta 3
- Nassad-Qvinta 3
- Octava 2
- Sesqvialtera 2 fach
- Mixtura 4 fach
- Hautbous 8
- Manual II
- Portun-Untersatz 16
- Groß Qvintadena 16
- Principal 8
- Gemshorn 8
- Viol d'Gambe 8
- Portun 8
- Qvintadena 8
- Unda maris 8
- Octava 4
- Salcional 4
- Röhr-Flöta 4
- Celinder-Qvinta 3
- Super-Octava 2
- Sesqvialtera 2 fach
- Mixtura 8 fach
- Fagott 16
- Trompetta 8
- Manual III
- Flöte Dupla 8
- Vagarr 8
- Flöte travers 8
- liebl. Principal 4
- Spitzflöte 4
- Gedackt-Qvinta 3
- Wald-Flöte 2
- Hohl-Flöte 8
- Vox humana 8
- Geigenprincipal 4
-
- Groß-Principal 16
- Sub-Bass 16
- Violon-Bass 16
- Octaven-Bass 8
- Celinder-Qvinta 6
- Posaunen-Bass 32
- Posaunen-Bass 16
- Trompetten-Bass 8
- Qvintadenen-Bass* 16
- Viol d'Gamben-Bass* 8
- Portun-Bass* 8
- Super-Octava* 4
- Röhr-Flöten-Bass* 4
- Mixtur-Baß* 6 fach
-
- * Originaltransmission
från Hauptwerk
Koppel
OW–HW (Hakenkoppel)
BW–HW (Schiebekoppel)
HW–P (Windkoppel)
BW–P (Hakenkoppel)
Spelhjälpmedel
Tremulant för Vox humana
Tremulant för samtliga verk
Tremulant för Brustwerk (utökat läge)
Tremulant för Hauptwerk (utökat läge)
Tremulant för Oberwerk (utökat läge) 2 cymbelstjärnor (stämda i C och G)
Kalkant
Spärrventil
Inspelningsfakta
Orgeln spelades in juli–augusti 2008 med 6-kanalsteknik vid 48kHz och 24-bits upplösning. Samtliga stämmor är inspelade med den speciella multireleaseteknik som utvecklats av OrganArt Media.
Demoinspelningar
Det finns ett urval preliminära MIDI-demos på OrganArt Medias webbplats:
OrganArt Media > Instrument > Trost > Demos
Systemkrav
Följande datorsystem rekommenderas för körning av Waltershausen-orgeln med maximal upplösning, multireleaseloopar och alla tremulantsamplingar (en översikt av minneskraven finns här).
Quad Core PC med XP x64 eller Vista 64-bit alternativt Mac Pro
8 GB internminne (4 GB minimum)
500 GB HD (7200 rpm SATA3)
Pekskärm (17" eller 19", stöd för dubbla skärmar finns)
Hauptwerk Basic Edition (Advanced Edition rekommenderas)
Audiointerface (ljudkort alternativt USB- eller Firewire-interface)
Lyssningsanläggning (hörlurssystem och/eller närfältsmonitorer)
###
För vidare information och prisuppgifter, maila eller ring 0320-33030 för personlig kontakt.
|